Header

Dessverre ganske mye!

En sein kveld jeg kom hjem sto det noen kalde wienerpølser på benken. Det sto selvfølgelig ingenting om pølser på kostplanen min, men jeg spiste en allikevel jeg! Men hvor mye skade gjorde det egentlig? Den inneholder vel et par hundre kalorier kanskje. Og en del fett. Og sikkert mye annet rart. Men det var ikke det som var det verste.

Det verste var følelsen av å ha tabbet seg ut. Pølsa gjør ingen forskjell på hverken vekt eller muskelmasse, på trening eller fettprosent. Men det gjorde en forskjell på humør og psyke. Jeg klarte ikke holde meg til planen. Og jeg følte meg mislykket!

Du synes kanskje jeg er helt dust nå. Det er vel ingen krise å spise en pølse? Nei, det er akkurat det som er poenget! Det er ingen krise! Men hvordan jeg takler det kan bli en krise! Hvis jeg virkelig lar meg påvirke av det så har jeg et problem. Og denne wienerpølsa var i ferd med å bli et problem for meg! Jeg måtte snu tankegangen! Hvordan gjøre det da?

Det er der Nils er en bauta i livet mitt! Jeg tror faktisk han forstår hvordan jeg tenker, og han vet i alle fall hvordan han skal snu tankegangen min. Og i dag igjen sa han akkurat de rette tingene, og igjen tenker jeg sånn nogenlunde fornuftig! Spist er spist. Ingen skade skjedd. Og vi la litt planer for dagene og ukene som kommer!

Å ha en egen Personlig Trener og kostveileder, som er både venn, kollega og psykolog - det er gull verdt det! Ingen wienerpølser i verden kan ødelegge det!





Likes

Comments

Du har hørt om fru Johansson før. Med all respekt å melde for alle mine herlige, nydelige og tøffe kunder - hun er tøffest av dem alle. Det er nemlig ikke lenge siden hun lå dødssyk i en seng på sykehus og ikke ante hvordan hun skulle orke å reise seg opp.

Jeg har fått lov av fru Johansson å fortelle hennes historie! Og det er ikke fordi hun ønsker seg oppmerksomhet og skryt. Men fordi hun vil at alle skal forstå at alt er mulig (Skulle tro hun hadde lært av meg...). Det er faktisk (praktisk talt) ingen unnskyldning som er god nok for å ikke endre livet sitt - begynne å trene - om det er det man ønsker. Det er ikke meningen at alle skal løfte 150 kilo i knebøy og løpe sju etasjer ti ganger etter hverandre på 20 minutter! Men alle kan gjøre noe!

Fru Johansson har akkurat satt ny rekord opp disse sju etasjene; 2 minutter og 13 sekunder - uten pause! Og ingen kunne vært stoltere enn meg akkurat da! Jo, forresten, fru Johansson selv var så stolt av seg selv der på toppen av trappa!!

Har jeg nevnt at fru Johansson har benskjørhet? Og skeiv ryggrad? At hun har proteser i begge knærne? Har jeg fortalt at hun er lungetransplantert? Og at hun nettopp har fått vite at hun har gått lenge med flere brudd i nakken?

Hva var din unnskyldning igjen sa du?



Likes

Comments

I dag har Sussebass og jeg vært på julekonsert med Kurt Nilsen i Oslo Spektrum. Jeg elsker Kurt Nilsen - så tusen takk til mamma og pappa som ga oss billettene!

En sånn dag er helt klart en utfordring for meg - og planen min! Hva har jeg gjort riktig da? Jeg spiste riktig lunsj og mellommåltider. Jeg gjennomførte en drøy times god treningsøkt for ryggen! Jeg hadde en peptalk med Nils. Og jeg putta en proteinbar i lomma før jeg dro.

Hva gjorde jeg feil da? Du det var et par ting som ble feil ja, men det har jeg ikke tenkt å fortelle om. Ikke fordi jeg ikke vil innrømme det, men hva er hensikten med det? Jeg har lært meg å fokusere på det som jeg får til. Jeg vil tenke på alt som ble riktig, og ikke på det som ble feil!

For jeg er faktisk skikkelig stolt av meg selv! På vei til toget gikk jeg rett forbi Deli de Luca - og tok fram proteinbaren fra lomma og spiste den i stedet!



Likes

Comments

Skal du prøve å trene denne uka? Eller skal du gjøre det? Skal du prøve å spise litt sunnere? Eller skal du gjøre det? Skal du prøve å ta trappene på jobb? Eller skal du gjøre det? Skal du prøve å la alt godteriet på bordet hos bestemor være? Eller skal du la det være? Skal du prøve å ikke drikke så mange øl på julebordet? Eller skal du ikke drikke så mye? Skal du prøve å la alt det gode som nå ligger på matboden ligge der? Eller skal du la det ligge der? Skal du prøve å gjøre alle øvelsene PT'en din pusher på deg? Eller skal du gjøre de?

Skal du prøve å endre livet ditt? Eller skal du gjøre det?


Dagens bilder; Privat og Anne Elisabeth Næss



Likes

Comments

Men ikke kan jeg huske å ha spist en hot, ung, muskuløs dame! Haha - det siste der er jo bare en av de få, men dårlige, vitsene jeg kan!

Ja, det er altså en vits. Men er det ikke sånn at all humor har et snev av alvor i seg? For om vi ikke tar denne vitsen helt bokstavelig, så vet vi jo alle innerst inne at det er sant. Hva du spiser er avgjørende for hvem du er. Som straks utdannet kostveileder kunne jeg holdt lange foredrag om livsstilssykdommer, risiko for kreft, om antioksidanter, vitaminer og om helsegevinster. Men som min Rema-svigersønn ville sagt; det enkle er ofte det beste!

Bare se på disse to bildene av meg. Et fra sommeren 2012 (privat) og et fra sommeren 2016 (Fotograf Anne Elisabeth Næss). Til venstre med en bolle med potetgull helt oppi ansiktet. Til høyre med masse fargerike grønnsaker. Til venstre "feit og fæl". Til høyre "fit og lykkelig". Til venstre null sjøltillit. På bildet til høyre er jenteloven kastet i søpla! Mette til venstre hadde et elendig kosthold (ja, det er vaniljesaus du ser på bordet også!). Mette til høyre spiser, stort sett, veldig sunt og i passe mengder. Mette i 2012 hadde lite mål og mening. Mette i 2017 har hårete mål, og en hverdag full av mål og mening!

Det er så enormt langt fra hverandre disse to bildene! Men har det med hva jeg spiser å gjøre? Ja, selvfølgelig. Veldig enkelt fortalt; spis dritt og føl deg dritt. Spis bra og føl deg bra!



Likes

Comments

Denne uka var det søndag som ble legday! Julebordet på fredag gjorde at det ble noen endringer i treningsplanen. Men beintrening er det siste jeg vil hoppe over -så det ble det i dag da! Og selv om jeg er fornøyd med både lår og rumpe kan det jo selvfølgelig bli enda bedre! Og det er lite som føles bedre enn litt skikkelig beintrening! Så her får du dagens økt;


1. Knebøy (elsker det!) Jeg har ikke gjort så mye av det i høst, og ikke jobber jeg så mye med alt for mye vekt på heller for tiden. Så det ble 10 x 40 kilo og 20 x 50 kilo.

2. Ettbeins- strakmark. Det er en øvelse jeg liker godt, men jeg sliter av og til litt med balansen her. Så bildene viser to versjoner; en med stang og en med vektskiver. Jeg tok 20 x med 30 kilos stang, og 10 med 2 x5 kilos vektskiver. På hvert bein altså.

3. Strakmark. Ikke lett å se på bildet, men jeg gjør en versjon jeg har lært av Nils som tar skikkelig godt på rumpa.! 30 x 40 kilo.

4. Denne har jeg lært meg at heter glute bridge. Mer trening for rumpa. 3 x12 repetisjoner med litt forskjellig vekt på stanga.

5. Leg-extensions. 20 x 50 kilo og 10 x 60.

6. Så en skikkelig rumpeøvelse til slutt. Aner ikke hva den heter, men du kan se på bildene hva jeg gjorde.

Som en avslutning tok jeg noen øvelser for triceps - jeg vil jo hverken ha hengerumpe eller "grevinneheng" til jul!



Likes

Comments

Jeg er så glad i rumpa mi! Har du vært med meg på løpetime har du hørt meg synge, og fleipe mye med den sangen!

Jeg har aldri vært glad i rumpa mi! I grunn hatet jeg jo hele kroppen min rett og slett! Jeg har alltid vært av den typen hvor all ekstra vekt la seg foran på magen! Og siden jeg begynte «å slanke meg» har jeg vært veldig opptatt av å hele tiden bli mindre! Det viktigste var lenge bare det å gå ned i vekt!

Så kom tanken om at det var ok å bli større. Ok å bli større fordi jeg ønsket meg større muskler! Nå blir jeg glad når jeg ser at deler av kroppen faktisk blir større! På Instagram-kontoen min i går kunne du se et bilde av meg for tre år siden! Og da var jeg mindre!! Men det som er gøy er jo at jeg veier det samme på det bildet som i dag!! Jeg har bare bygd muskler!!

Og rumpa mi har blitt større! Og for første gang i mitt liv er jeg skikkelig glad for å se at noe har blitt større! Og på gårsdagens julebord (hvor jeg gjorde alt annet enn å følge min vanlige plan - som var planen!!!) så var det noen som så det samme som meg...

Jeg har sjelden blitt så glad for å høre komplimenter for rumpa mi!!



Likes

Comments

Jula nærmer seg med stormskritt og det er ikke alltid så lett å finne på hva man skal gi i gave. Her har du et veldig godt julegavetips fra meg! Gi bort en PT time eller fler med metteetterfettet til en du synes fortjener det! Ta kontakt med meg på bloggen eller på Family Sports Club Askim så ordner vi det! I mellomtiden kan du more deg med denne videoen!



Likes

Comments

"Ja, ikke gøy da men. Jo, det var gøy!" Kjære kunde, you made my day!

Tre ganger i uka er jeg instruktør på løpetimer på Family. Senteret "mitt". Og på torsdager heter timen Run nybegynner! Det er etter hvert mange nybegynnere som nå er langt fra nybegynnere. Mange jenter (for flertallet på timene er nok jenter) har nå lært seg å løpe - og ikke minst lært seg at det er gøy å løpe! Det er jo det aller viktigste når man inviterer til nybegynnertime. At de som kommer skal finne treningsglede. kjenne hvor godt det er å ha en kropp som fungerer, at de skal få kjenne på godfølelsen, at de skal få kjenne på mestring - at de skal oppleve at de kan, og at det er gøy!

I dag var det en nybegynner på timen. Eller det stemmer nok ikke, for dette er en dame som trener mye! Men hun hadde aldri vært med meg på løpetime! Og hun sa altså dette etter timen; det var jo gøy jo, Mette!

Og det var ikke noe hun kunne sagt som hadde gjort meg gladere! Det er mitt høyeste ønske og mål at andre skal få oppleve det jeg har opplevd; at de skal finne treningsglede og komme i gang med regelmessig trening og kjenne hva det gjør med kropp og sjel!

Så større kompliment kunne jeg ikke fått!





Likes

Comments

Jeg er mye fornøyd om dagen! Jeg har bestemt meg for at det er lov å være fornøyd. Lov å være fornøyd med meg selv. Med kroppen min. Med hvem jeg er. Hver dag prøver jeg å tenke på hva jeg er fornøyd med.

I dag er jeg utrolig fornøyd dagens Harrytur til Tøcksfors. Sussebass og jeg hadde lyst på litt egentid, slo to fluer i en smekk og dro på handletur. Vi har handlet brus og mat og gaver. Og godteri. Men det viktigste var turen innom Bodypower. For det nærmer seg jul! Og jeg trenger selvfølgelig en plan for jula! Jula er så utfordrende for meg at jeg trenger å starte tidlig på den planen. Og Nils og jeg er allerede på saken! Det handler jo bare om å være forberedt! Så nå har jeg proteinpudding nok til resten av året nede i kjelleren. Der har jeg Nocco for resten av året. Og et utvalg av barer, mer enn nok til å holde ut året. Det er jeg skikkelig fornøyd med!

Jeg er også skikkelig fornøyd med å være med i Bodypower Athletic team! Jeg er fornøyd med den nye "uniformen!"

Og jeg er skikkelig fornøyd med at vi avsluttet "daten" med en skikkelig rygg-treningsøkt på Family!

Hva er du fornøyd med i dag?



Likes

Comments